tag:blogger.com,1999:blog-74900817558948969502023-11-15T22:31:32.666+05:30वैखरी | വൈഖരീ | vykhareeജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-38084271594786530822013-09-11T21:29:00.002+05:302013-09-11T21:33:08.073+05:30वाणि मुक्ता बभूव<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<span style="color: purple;"><span style="background-color: #f3f3f3;"><b>इत्थं सत्ताविभूतिप्रथितगिरि महासानुमानद्रिराज-</b></span></span><br />
<span style="color: purple;"><span style="background-color: #f3f3f3;"><b>श्चार्थिभ्यो दत्तकन्यस्त्वखिलगुरुवरेभ्यश्शिवेभ्यस्सहर्षः।</b></span></span><br />
<span style="color: purple;"><span style="background-color: #f3f3f3;"><b>अर्थोपेतं च मन्त्रं प्रणवमपिभवद्यद्दिनेशैवशक्ति-</b></span></span><br />
<span style="color: purple;"><span style="background-color: #f3f3f3;"><b>श्चित्तार्द्रत्वेन युक्ता नवमपि च तदा वाणि मुक्ता बभूव॥</b></span></span></div>
ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-79903200948516745092011-04-07T18:31:00.004+05:302011-08-28T23:12:55.054+05:30नारीभूता<span style="color:#0000ff;">सदा देवता नृत्यतीत्यत्र गेहे
<br />मुदा योषितस्सन्तु नित्यं सुवन्द्या
<br />यदा नारकं कार्यमाचर्य नारी
<br />हृदा त्याज्यया सैव भूता च भाव्या॥
<br /></span>ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-48058019645562845632011-03-23T20:09:00.001+05:302011-03-23T20:11:50.723+05:30विघ्ननाशाय<span style="color:#ff0000;">गणनाथ पदं परमं कलये<br />परमात्मनि भव्यमतो विलयम्।<br />प्रणयेन करोमि कृतिं भुवने<br />रसभावलयाय भवेत्सकलम्॥</span>.ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-28803997424541745482011-03-04T20:55:00.003+05:302011-03-04T21:01:48.316+05:30सूर्यकान्ताननु "देव दिवाकर मा त्यज मा"-<br />मनुतप्तहृदा *रविकान्त्यवदत्!<br />अनुयात्रिकया भवितव्यमत-<br />स्तनुरेव दिशां परिदर्शयति॥<br /><br /><br />* रविकान्ती - सूर्यकान्तीജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-54888690083186010832010-07-26T23:52:00.003+05:302010-07-27T00:00:21.320+05:30वसन्ततिलकम्।<span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">बाले</span><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;"> त्वदीयवदने </span><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">नयनाभिराम</span><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">-</span><br /><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">मालोक्य दन्तमुकुळं, मम चित्तटाके।</span><br /><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">नीलोत्पलं विकसितुं त्वरयेत् कदाचि-</span><br /><span style="color: rgb(0, 153, 0); font-weight: bold;">दालम्ब्य भावसमतां तव मन्दहासे॥</span><br /><br />മലയാളത്തിലേക്കു പരിഭാഷപ്പെടുത്താന് കൂട്ടുകാരെ ക്ഷണിക്കുന്നു..ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-53764845513075957342010-06-28T22:43:00.006+05:302010-07-25T22:24:20.712+05:30वाचां तपःवाक्...<br />तरङ्गायते।<br />वाक्यनद्यां प्रवहन्ती<br />लीना भवति विरामे<br />परिमाणपरिणामे<br />अर्थपारावारः<br />तस्मिन्नेव समाधिः<br />वाचां तपस्सार्थकता॥ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-63912605216286381362010-06-08T11:43:00.004+05:302010-07-25T22:25:48.794+05:30कविवृक्षःमूलानि गर्ते दुर्गन्धे वा<br />भूतानि, सर्वं पोषकायते<br />वृक्षाय ददाति नवनवोन्मिषताम्।<br /><br />मुकुळं विकसति<br />परिमळं विलसति<br />पुष्पस्य नैव दुर्गन्धः<br /><br />पोषणस्य सत्ता पुष्पिता फलिता च भवति<br /><br />कविरिह वृक्षायते<br />जीवितस्य तथादर्शनेऽपि<br />दुर्गन्धवातावरणेऽपि<br />तत्सर्वं पोषणं मत्वा<br />संस्करणं कृत्वा<br />कवितापुष्पं विकासयेत्।ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-31609346733225981282010-01-08T12:49:00.002+05:302010-01-08T12:53:47.838+05:30नूतनवर्षस्य शुभाशयाः<span style="color: rgb(51, 204, 0);">इथं</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">गतानि</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">दिवसानि</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">सुमङ्गलानि</span><br /><span style="color: rgb(51, 204, 0);">व्यर्थानि</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">कानिचन</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">दुःखविलेपितानि।</span><br /><span style="color: rgb(51, 204, 0);">अर्थान्वयैकनिरताः</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">परिचिन्त्य</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">मार्गं</span><br /><span style="color: rgb(51, 204, 0);">व्यक्तं</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">समाविशत</span><span style="color: rgb(51, 204, 0);"> </span><span style="color: rgb(51, 204, 0);">नूतनवत्सरेऽस्मिन्।</span>।<br /><br /><br />ഇത്ഥം ഗതാനി ദിവസാനി സുമംഗലാനി<br />വ്യര്ഥാനി കാനിചന ദുഃഖവിലേപിതാനി<br />അര്ഥാന്വയൈകനിരതാഃ പരിചിന്ത്യ മാര്ഗ്ഗം<br />വ്യക്തം സമാവിശത നൂതനവത്സരേസ്മിന്ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-84808678824000073982009-10-20T14:09:00.008+05:302009-12-12T07:34:07.689+05:30मोदात् रोदनं वरम्!<span style="color: rgb(0, 153, 0);font-size:100%;" >[आमुखम्: केचन पूर्णानन्देन देवं पूजयन्ति, केचन स्वदुःखं निवेदयितुं देवं पूजयन्ति, केचन यत्किमपि वाञ्छितफललाभाय देवं पूजयन्ति। </span><span style="color: rgb(0, 153, 0);">अन्ये केचन ईश्वरसाक्षात्काराय च देवोपासनां कुर्वन्ति।]</span><br /><br /><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153);">सामोदं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span> <span style="color: rgb(51, 153, 153);">पूजयेयं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">, </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">न</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">तु</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">विषयकुलं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">प्रार्थये</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">नित्यमेवं</span><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153);">कृत्वाहं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">संप्रतिज्ञामजित</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">! </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">मम</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">विभो</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">! </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">जीवितं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">यापयामि।</span><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153);">दृष्ट्वा </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">मां</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">मोदयुक्तामपि</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">वदति</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">जनः</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">किं</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">न</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">भूयाश्च</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">दीना</span><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153);">देवो</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">दीनानुकम्पी</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">, </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">भव</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">तु</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">गतिविहीना</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">हि</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">दीना</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">त्वमद्य</span><span style="color: rgb(51, 153, 153);"> </span><span style="color: rgb(51, 153, 153);">॥</span><br /><br />अन्वयः<br />मम विभो अजित! विषयकुलं न प्रार्थये, नित्यं सामोदं पूजयेयम् इति संप्रतिज्ञां कृत्वा अहं जीवितं यपयामि। किन्तु जनः मोदयुक्तां मां दृष्ट्वा (रे, रे!) किमर्थं त्वं दीना न भूयाः? देवः दीनानुकम्पी भवति, त्वम् अपि गतिविहीना दीनदीना भव इति वदति! (धिङ् माम्)।<br /><br /><br />സാമോദം പൂജയേയം, ന തു വിഷയകുലം പ്രാര്ത്ഥയേ നിത്യമേവം<br />കൃത്വാഹം സംപ്രതിജ്ഞാമജിത! മമ വിഭോ! ജീവിതം യാപയാമി<br />ദൃഷ്ട്വാ മാം മോദയുക്താമപി വദതി ജനഃ കിം ന ഭൂയാശ്ച ദീനാ<br />ദേവോ ദീനാനുകമ്പീ, ഭവ തു ഗതിവിഹീനാ ഹി ദീനാ ത്വമദ്യ<br /><br /><br />കരയുന്നവര്ക്കു മാത്രം പാലുകൊടുക്കുന്നവനോ ഈശ്വരന്? കരഞ്ഞാലേ പ്രാര്ത്ഥന പൂര്ത്തിയാവൂ എന്നോ? എനിയ്ക്കു മനസ്സിലാവുന്നില്ല.ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-12898515352666851992009-08-21T17:03:00.003+05:302010-03-02T07:06:09.731+05:30ज्वरो वा वराहःमोहितः वावाहने* कार्यालयं प्रति गच्छन्नासीत्। स्वच्छं शीतं च वातावरणम्। सुखदं शीघ्रं च गमनम्। शुल्कं किञ्चिदधिकं चेदपि सांक्रमिकज्वराणां करालग्रस्तेषु इदानींतनेषु कालेषु सामान्यलोकयानम्** तु रोगवाहकम् एव स्यात् इत्येव मोहितस्य अभिप्रायः। सः ससुखं वावाहने उपविश्य स्यूतात् दिनपत्रिकाम् उद्घाट्य पारायणमारभत।<br /><br />"toll rises to 20" - भयङ्करी वार्ता - वराहज्वरेण*** अधिका जना म्रियमाणास्सन्ति। रोगाणवश्च संख्याविस्फोटनेन जायमानास्सन्ति। रोगाणवो वायुना वातावरणेन अतिशीघ्रं सञ्चरन्तस्सन्ति। अत्र नगर्यां तु रोगानुकूलमेव वातावरणम्। ज्वरस्य वराहावतारात्पूर्वमपि अत्रत्य जनाः शैत्येन वातावरणप्रदूषणेन च कफ-कासादिरोगाणां सहचारिणः एव खलु।<br /><br />मोहितः उभयतः दृष्टवान्, सहगामिनः केचन मुखावरणं धृतवन्तः सन्ति। कोवास्य अर्थः? एते जनाः रोगवाहकाः वा? नाहं जाने। किमहं पृच्छानि? अद्य गृहं प्राप्य उष्णजलेन सिस्नासामि। अहं तु भीरुर्नास्मि, तथापि...जागरूकतया जीवनीयः किल! चिन्तामथितः आसीत् सः|<br />"हा..च्..च्छी.." एवं संवाहकस्य मुखनासिकावचनं श्रुत्वा<br />जागरितः मोहितः ’नासापुटात् समभवः किल रोगहेतु’ इति मत्वा <span></span> तं दृष्टवान् चीटिकाफलकेन हस्तस्थैः धनपत्रैश्च नासिकाच्छादनं कुर्वाणं संवाहकमपश्यत्। मुखावरणं करवस्त्रं वा तस्य न स्तः। संवाहकात् स्वीकृतानि धनपत्राण्यपि सन्ति मम कोषे। किं वा कुर्याम्!<br />वराहज्वरो मां बाधते वा? भीतभीतस्सन् जिजीविषुः प्रार्थितवान्- <span style="color: rgb(0, 0, 0);">" </span><span style="color: rgb(0, 0, 0);">ईश्वरो</span><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> रक्षतु, ब्रह्मणःनासापुटात् संभूतं विष्णॊः वराहावतारं ध्यायन्तं मां को वा रक्षेत् ब्रह्मा विष्णुर्वा महेश्वरो वा..."</span><br />---------------------------------------------------------------------------------------<br /><br />*वावाहनम् - <span>वोल्वो</span> <span>बस्</span> volvo bus स्वातन्त्र्येण मया प्रयुक्तमस्ति)<br />**सामान्यलोकयानम् - ordinary bus<br />***<span>वराहज्वरः</span> -H1N1 fever പന്നിപ്പനി<br />संवाहकः - bus conductor/ ticket collectorജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-49538904860995074572009-07-07T15:00:00.001+05:302009-07-07T14:58:28.789+05:30विचित्रोऽयं चित्रकारःबहवोऽत्र केरलेषु निरुद्योगिनः सन्ति। 'उद्योगं विना वृत्तिं विना कथं वा जीवनं कुर्याम? किमर्थं सृष्टिकर्ता अस्मान् एवम् असृजत्? तस्यैव कर्तव्यमस्ति वृत्तिविधानम्, सैव नो वृत्तिं दद्यात्' <span>इति</span> चिन्तयित्वा केचन केरलीयाः "वृत्तिं दद्यात्, वृत्तिं दद्यात्, स्रष्टा अस्मभ्यं वृत्तिं दद्यात्" एवं रूपैः *वाक्यगाथाघोषैः भगवत्समीपमगच्छन्।<br />तदा भगवान् सृष्टिकर्ता कर्मनिरतः आसीत्। हंसान् शुक्लवर्णैन, शुकान् हरितवर्णैन, काकान् कृष्णवर्णेन, मयूरान् तु बहुवर्णैः च चित्रयन् सःविचित्रकरस्तिष्ठति स्म।<br /><br />तं दृष्ट्वा निरुद्योगिन: अचिन्तयन्-<br /><br /><span style="color: rgb(0, 153, 0);">अत्यन्तं</span><span style="color: rgb(0, 153, 0);"> व्य्स्तोऽयं चित्रकारः।</span><br /><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);">**येन</span><span style="color: rgb(204, 0, 0);"> शुक्लीकृता हंसाः</span><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);"> शुकाश्च हरितीकृताः।</span><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);"> मयूराश्चित्रिता येन</span><br /><span style="color: rgb(204, 0, 0);"> स नो वृत्तिं विधास्यति!॥</span><br /><br /><span></span><br />"<span style="font-style: italic;">हलो</span> भगवन्, भवान् यदि एवंविधं व्यस्तः तर्हि किमर्थम् वयं वृत्तिविहीनाः भवाम:? अनीतिः मास्तु, वृत्तिविहीनान् निरुद्योगिनः नो वृत्तिं विदधातु" इति ते प्रख्यापितवन्तः।<br /><br />"तथास्तु" इत्युक्त्वा सृष्टिकर्ता तूष्णीं स्थितवान्।<br /><br />एवं भूता भगवता चित्रकाराणां सृष्टिः॥<br /><br />*<span>वाक्यगाथाघोषैः = </span>with slogans, മുദ്രാവാക്യങ്ങളോടെ<br />വൃത്തിവിഹീനഃ = തൊഴിലില്ലാത്തവന്<br />** प्रसिद्धोऽयं श्लोकः| केन रचितः इति जानाति चेत् कृपया वदतु।ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-38134563618976718392009-02-10T23:24:00.006+05:302010-03-02T07:08:17.969+05:30अशोकवनिकान्यायः അശോകവനികാന്യായഃअशोकवनिकान्यायः<br />सत्सु बहुषु उद्यानेषु रावणः सीताम् यत्रकुत्रापि न्यसनाय अशोकवनिकां चितवान्। विशेषः कोपि कारणः तत्र नास्ति। सः न्यायः वस्तुतः 'अशोकवनिकान्यायेन' प्रसिद्धः।<br /><br />अत्र पश्यन्तां अन्यायः<br /><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153); font-weight: bold;">शोकपाकमथ चारु नीयते</span><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153); font-weight: bold;">श्लोककाव्यरुचिरं मनोरमम्।</span><br /><span style="color: rgb(51, 153, 153); font-weight: bold;">मैवरंस्त जनकात्मजेति ताम्</span><br /><span style="font-weight: bold; color: rgb(51, 153, 153);">रावणोऽनयदशोककाननम्॥</span><br /><br /><br /><br />श्लोकः काव्यं वा कथं जायेत? शोकः एव श्लोकायितः आदिकाव्यमुदभूत्। 'रामविरहेण शोकतप्ता सीता काव्यमञ्जरिं वा रचयेत्' , सा एवं न रमेत् इति चिन्तयित्वा रावणः सीताम् "अशोक"वनिकां नूनं प्रापितवान् स्यात् ।ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-67256423690015167872008-11-13T10:59:00.000+05:302008-11-11T21:36:32.395+05:30हे सरस्वति!<div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);">सरसभाषणमावह मन्मुखॆ</span></strong></div><br /><div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);">स्वरससेवनभावनया मुदा।</span></strong></div><br /><div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);">भवतु मे रसना तव वेदिका</span></strong></div><br /><div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);">नय सरस्वति वेदविदां पथि॥<br /><br />विजयदशमी सरस्वतीपूजया आघोषयामः केरलेषु। अवसरेस्मिन् लिखितः श्लोकोऽयम्।<br /></span></strong></div><br /><div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);"></span></strong> </div><br /><div><strong><span style="color: rgb(0, 153, 0);"><br /></span></strong></div>ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-51477084867828630132007-09-15T19:10:00.000+05:302007-09-17T19:13:33.710+05:30पानम् പാനം<span style="color:#009900;"><strong>पिबन्ति पादैरिति कारणॆन<br />पानं तु निन्द्यं किल पादपानाम्?<br />पादाश्रितान् पान्ति सदातपस्थाः<br />पानेन नूनं स्तुतिमावहन्ति!</strong><br /><br /></span>പിബന്തി പാദൈരിതി കാരണേന<br />പാനം തു നിന്ദ്യം കില പാദപാനാം?<br />പാദാശ്രിതാന് പാന്തി സദാതപസ്ഥാഃ<br />പാനേന നൂനം സ്തുതിമാവഹന്തി!<br /><br />പാനം = കുടിയ്ക്കല്<br />പിബന്തി = (അവര്) കുടിയ്ക്കുന്നു.<br />പാദപഃ എന്നാല് വൃക്ഷം. പാദൈഃ പിബന്തി ഇതി പാദപാഃ [കാലുകള് (വേരുകള്) കൊണ്ടു കുടിയ്ക്കുന്നതിനാല് പാദപം]<br /><br />പാനം = രക്ഷിയ്ക്കല്<br />പാന്തി = രക്ഷിയ്ക്കുന്നു.<br />പാദാശ്രിതാന് പാന്തി = കാല്ക്കല് അഭയം പ്രാപിക്കുന്നവരെ രക്ഷിയ്ക്കുകയാലും മരങ്ങള് പാദപങ്ങള്. വൃക്ഷങ്ങളുടെ “പാനം” സ്തുത്യര്ഹം തന്നെ.ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-2403735531321757212007-09-09T11:53:00.000+05:302007-09-09T17:06:02.662+05:30मृत्सोपानम्! മൃത്സോപാനം!एकस्मिन् ग्रामे एकः कृषकः आसीत्। तस्य एकः गर्दभः अपि आसीत्। प्रतिदिनं सूर्योदये एव उथाय गर्दभः सोत्साहं कृषकस्य साहाय्यं करोति स्म। एवं बहुकालः अतीतः। कृषकः गर्दभः च वृद्धौ जातौ।<br />एकदा गर्दभः (किन्चिदिव अन्धः) गृहस्य पुरतः विद्यमाने कूपे अपतत्। सः उच्चैस्तरं रुदितवान्। रॊदनध्वनिं श्रुत्वा कृषकः तत्र आगतवान् । कूपे पतितं गर्दभं च दृष्टवान्। सः चिन्तितवान्........<br /><br />"गर्दभः वृद्धः जातः, एषः कूपोऽपि निर्जलः निष्प्रयॊजनः। अस्तु, एकं कार्यं करिष्यामि।"<br />कृषकः समीपवासीन् अपि आहूय कूपं मृत्तिकया पूरितुं साहाय्यम् अभ्यर्थितवान्। सर्वे मिलित्वा 1*कुद्दालैः मृत्तिकां कूपे क्षिप्तुं आरब्धवन्तः। गर्दभः बहुवारं रोदितवान्, परन्तु कॊऽपि तं रक्षितुं सन्नद्धः नासीत्। गर्दभस्य उपरि मृत्तिका पतन्ती आसीत्। यदा गर्दभः निरालम्बः जातः तदा तस्य बुद्धिः प्रकाशितः। सः रॊदनं समाप्य तूष्णीं स्थितवान्।<br />तस्य देहोपरि पतितां मृत्तिकां कूपतले पातितवान्। पुनः तूष्णीं स्थितवान्, किञ्चित्समयानन्तरं पुनः दॆहोपरि पतितां मृत्तिकां भूमौ पातितवान्, कूपतलः किञ्चित् उन्नतः जातः, गर्दभः तस्य उपरि आरूढवान् ।<br />एवं पुनः पुनः तूष्णीम् स्थित्वा स्वस्य देहे पतितां मृत्तिकां कूपतले पातयित्वा किञ्चिदिव उन्नते नवीने तले आरुह्य पुनः मृदागमनाय प्रतीक्षापूर्वम् स्थितवान् च।<br /><br />एवमेवं समयः अतीतः।<br /><br />"वृद्धगर्दभस्य शब्दः एव न श्रूयतॆ। सः मृतः स्यात्... किञ्चित् समयाभ्यन्तरे कूपनिर्मार्जनम् अपि भविष्यति। इदानीं कार्यद्वयम् अभवत्। श्लाघनीया मम बुद्धिः..." इति चिन्तयन्नासीत्, सः कृषकः।<br />जनाः तु केवलं मृदॆव दृष्ट्वा शीघ्रातिशीघ्रं कूपस्य स्थाने क्षिपन्तः कर्मनिरताः आसन्।<br />कूपस्य अधस्तात् उपरि उपरि आगतः गर्दभः एकेन *कूर्दनेन बहिः आगत्य अद्भुतस्तब्धान् जनान् आलोक्य-<br /><br />"सर्वेभ्यो मम हार्दिकम् धन्यवादम्, अपुनर्मेलनाय अहं स्वछन्दं गछामि" इत्युक्त्वा वनं प्रति धावितवान्।<br /><br /><br /><span style="color:#ff6600;"><strong>अस्मिन् संसारकूपे पतिताः वयं मृद्पातेन न रोदाम। मृद्पातम् सोपानायते! आत्मप्रकाशेन वयं द्रष्टुम् प्रभवामः॥ सोपानायते मृत्तिका॥<br /></strong><br />*1. कुद्दालः =കൈക്കോട്ട്, തൂമ്പാ</span><br /><span style="color:#ff6600;">*2 कूर्दनम् = ചാട്ടം</span>ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-56494800943653808422007-09-07T21:04:00.000+05:302020-06-01T16:00:13.889+05:30कुब्जामाधवम्। കുബ്ജാമാധവം!<strong><span style="color: #339999;">तमङ्गरागं ददतीं च कुब्जा-</span></strong> <div><strong><span style="color: #339999;">मनङ्गबाणाः रुरुधुः कथं ताम्!</span></strong> </div><div><strong><span style="color: #339999;">किमङ्ग! रागं भवतॆ ददामि</span></strong> </div><div><strong><span style="color: #339999;">विरागवर्षं मयि निक्षिपॆस्त्वम्! ॥</span></strong> </div><div><br /></div><div> തമംഗരാഗം ദദതീം ച കുബ്ജാ- </div><div>മനംഗബാണാഃ രുരുധുഃ കഥം താം!</div><div> കിമംഗ! രാഗം ഭവതേ ദദാമി </div><div>വിരാഗവര്ഷം മയി നിക്ഷിപേസ്ത്വം! </div><div><br /></div><div style="line-height: 2;"> അംഗരാഗം ഭക്തിയോടെ സമര്പ്പിച്ച മഥുരയിലെ കുബ്ജയെ നീ അനംഗബാണങ്ങളെക്കൊണ്ടാണല്ലോ നേരിട്ടത്! ഹേ സുന്ദര! ഞാനങ്ങയ്ക്ക് രാഗം സമര്പ്പിക്കുന്നു, വിരാഗവര്ഷം കൊണ്ടു നേരിടുക തന്നെ (നിന്റെ സ്വഭാവം).
[ഇതാണ് ഞാന് ആദ്യമായി എഴുതിയ സംസ്കൃതശ്ലോകം. വാഗ്ജ്യോതിയില് പ്രസിദ്ധീകരിച്ചതാണ്. സംസ്കൃതംബ്ലോഗില് എടുത്തുവെയ്ക്കണമെന്നുതോന്നിയതുകൊണ്ട് ഇവിടെയും പ്രസിദ്ധീകരിക്കുന്നു.]</div>ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-28491525475758952492007-08-22T21:39:00.000+05:302007-09-15T20:14:29.758+05:30सर्वंसहा സര്വംസഹാ!सर्वम्सहा इति भूमातुः विशेषणम्। भूमात्रा निगदिताम् परिवेदनाम् श्रुतवती एकदा भूकम्पवेलायाम्-<br /><br /><span style="color:#009900;"><strong>"उदरे वहनम् ननु मोदयते</strong></span><br /><span style="color:#009900;"><strong>वद रॆ तव पादविमर्दघनैः</strong></span><br /><span style="color:#009900;"><strong>खलु ते जननी मुदिता सततम्</strong></span><br /><span style="color:#009900;"><strong>खलमानसभारमसह्यमहो॥"</strong></span><br /><br />“ഉദരേ വഹനം നനു മോദയതേ<br />വദ രേ തവ പാദവിമര്ദ്ദഘനൈഃ<br />ഖലു തേ ജനനീ മുദിതാ സതതം<br />ഖലമാനസഭാരമസഹ്യമഹോ”<br /><br />(വൃത്തം തോടകം)<br /><br />അമ്മമാര്ക്ക് ഒരിക്കലും കുട്ടികള് ഒരു ഭാരമാവില്ല. എന്നാല് കുട്ടികള് വലുതാവുന്നതിനനുസരിച്ച് അവരുടെ മനസ്സിലെ ദുഷ്ടത ഏറിവന്നാലോ? ദുഷ്ടമനസ്സിന്റെ ഭാരം താങ്ങാന് ഒരമ്മയ്ക്കും കഴിയില്ല. അധര്മ്മം വര്ദ്ധിക്കുമ്പോള് ഭൂമി സഹിക്കവയ്യാതെ ഒരു ഗോരൂപമെടുത്ത് ഗോവിന്ദന്റെ അടുത്തു പരാതിപറയാന് പോവുന്ന ചിത്രം ഭാഗവതത്തിലും മറ്റും കാണാം. അത്തരം ചിത്രമായിരിക്കാം ഈ ശ്ലോകത്തിനുപിന്നില്.<br /><br /><br /><strong><span style="color:#009900;"></span></strong>ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-7490081755894896950.post-5472872351149451492007-08-19T12:02:00.000+05:302007-08-23T15:32:48.468+05:30वाग्भूषणम् വാഗ്ഭൂഷണംवैखरीरूपिण्यै वाग्देव्यै नमः<br /><br /><strong><span style="color:#009900;">प्रवाळप्रभामञ्जुभूषान्विताङ्गी<br />रसास्वादतृष्णाम् समुद्दीपयन्ती<br />शरच्चन्द्रिकाशीतदात्री च मॆ वाक्<br />भवॆत् सर्वदा नित्यकामप्रदात्री</span></strong><br /><strong><span style="color:#009900;"><br /></span></strong>वाक् मम देवी। अस्याः रूपातीताम् गुणातीताम् अवस्थाम् अहम् न जाने। परावाक् पश्यन्तीवाक् मद्ध्यमा वाक् इत्यादीनाम् दर्शनम् उपासनाद्वारा भवॆत्। किन्तु वैखरी इति वाचः नयनमॊहिनीम् अवस्थाम् स्थूलमतिः अहम् सर्वदा पश्यामि। ताम् वैखरीरुपिणीम् वाचम् अहम् उपास्महॆ।<br /><br />मित्राणि! <strong><span style="color:#009900;">वैखरी</span></strong> मम <strong><span style="color:#009900;">सम्स्कृतब्लॊग् </span></strong>इति मे कल्पना। सम्स्कृते यद् लिखितम् तद् वैखर्याम् प्रकाशयामि इति मे भावना।<br /><br /><br />വൈഖരീരൂപിണ്യൈ വാഗ്ദേവ്യൈ നമഃ<br /><br />പ്രവാളപ്രഭാമഞ്ജുഭൂഷാന്വിതാംഗീ<br />രസാസ്വാദതൃഷ്ണാം സമുദ്ദീപയന്തീ<br />ശരച്ചന്ദ്രികാശീതദാത്രീ ച മേ വാക്<br />ഭവേത് സര്വദാ നിത്യകാമപ്രദാത്രീ!<br /><br />മിത്രാണി! <strong><span style="color:#009900;">വൈഖരീ </span></strong>മമ <span style="color:#009900;"><strong>സംസ്കൃതബ്ലോഗ് </strong></span>ഇതി മേ കല്പനാ. സംസ്കൃതേ യദ് ലിഖിതം തത് വൈഖര്യാം പ്രകാശയാമി ഇതി മേ ഭാവനാ.ജ്യോതിര്മയി /ज्योतिर्मयीhttp://www.blogger.com/profile/08344331600801185229noreply@blogger.com11